Dosadašnje iskustvo Nine Jocić u prodaji, u digitalnoj agenciji te posljednje tri godine u Universal McCannu, gdje radi na poziciji Online Media Account managera i kao voditeljica Online tima, formirali su način razmišljanja koji ne priznaje „nemoguće“ kao odgovor. Osim u posao, zaljubljena je u učenje i poučavanje. Njezina impresivna akademska karijera omogućila joj je da predaje na Visokom učilištu Edward Bernays te u nekoliko poslovnih učilišta (Web Marketinga Akademija, Mapa znanja, Mirakul i dr.).
MM: Šta te je privuklo da počneš raditi u komunikacijskoj industriji? Istraživanja pokazuju da mladi danas posebno izbjegavaju raditi u oglašavanju. Smatraju ga lažnim i preagresivnim. Šta je to lijepo što ti vidiš u onome što radimo?
Nina Jocić: Privukla me psihologija – činjenica da je uz pametan pristup i dobro formiranu poruku moguće utjecati na mišljenje i ponašanje društva. Taj se učinak može koristiti na više načina – s jedne strane, kao katalizator pozitivne promjene i pomicanja stvari na bolje – za pomoć perspektivnim, etičnim brandovima u razvoju i uspjehu na tržištu. S druge strane, moguće ga je koristiti za negativne svrhe, primjerice za manipulaciju u nekorektnim političkim kampanjama. Po meni, odgovornost je svakog pojedinca koji se bavi oglašavanjem ili srodnim poslovima da odabere svrhu i smjer kojima će poklanjati svoje vrijeme, znanje i trud.
MM: Gdje si sticala svoja znanja iz digitala?
Nina Jocić: Prve okvire sam dobila na studentskoj razmjeni u Finskoj, kvalitetan start i upoznavanje s ogromnim spektrom mogućnosti u Degordianu, a u Universal McCannu sam se usavršila u medijskom aspektu. Moram reći da sam na dosadašnjem putu imala puno sjajnih kolega koji su željeli odgovarati na pitanja, dijeliti znanje, slati linkove i posuđivati knjige, i na tome sam im zahvalna. Osim toga, vjerujem da sam dosad najviše naučila kroz praksu – kroz sve kompleksne, unikatne kampanje koje su imale specifične zahtjeve. U takvim situacijama si prisiljen kopati po internim alatima, stručnim blogovima, portalima, newsletterima, podcastima, grupama (SmartInsights, Jon Loomer, Ocam’s Razor Avinasha Kaushika, WARC, HBR, Think with Google, Mashable, TechCrunch, Media Marketing, Digitalno oglašavanje, Društveni mediji…), tražiti savjete od kolega na strani dobavljača… Učiš na smjernicama klijenta, na iskustvu drugih, na kraju krajeva i na greškama, gdje ti zapravo kroz direktnu primjenu najviše toga ostaje. Dodatno, budući da smo među najjačim agencijama u regiji, direktno surađujemo s velikim sustavima kao što su Google i Facebook. Oni nam često omogućavaju da sa svojim klijentima među prvima isprobamo i koristimo nove proizvode, pa i na taj način dolazimo do bitnih saznanja. Tu su i stručne edukacije koje organiziraju Google, HURA, druge agencije, ali i meet-upovi na kojima je uvijek dobro čuti razmišljanja kolega iz struke. Realno, opcije su nebrojene i po meni, dok god osoba ima zdrav stav, ne smije i ne treba stati s učenjem.
MM: U čemu su, po tvom mišljenju, prednosti komunikacije digitalnim kanalima u odnosu na klasične?
Nina Jocić: Ključna prednost komunikacije na digitalnim kanalima je mogućnost dobivanja brze povratne informacije i prilagodbe potrebama korisnika u stvarnom vremenu. Danas imamo mogućnost da za mala sredstva (ponekad i potpuno besplatno) kroz alate poput Google Analyticsa, heat mapa i sl. dođemo do iznimno vrijednih saznanja o ponašanju i preferencijama naših korisnika, te da prije završetka kampanje poboljšamo rezultate ili spriječimo negativan ishod. Uz to, kroz modele atribucije možemo jasno vidjeti koji je kanal imao koliko bitnu ulogu u customer journey-ju, koji je doveo do konverzije, ali i koji je konverziju pripomogao, što u tradicionalnim kanalima nažalost još uvijek nije toliko mjerljivo.
MM: Pojavom smartphona pažnja prosječne osobe se smanjila na samo par sekundi. Kako najbolje iskoristiti to kratko vrijeme?
Nina Jocić: Treba upoznati svoju ciljnu skupinu, o njoj istraživati i učiti, s njima razgovarati. Tek kad dobro poznajemo njihove preferencije i probleme možemo tvrditi da imaju ili nemaju strpljenja, da žele ili ne žele neku vrstu sadržaja itd. UM je dio velike IPG Mediabrands grupacije koja ulaže značajna sredstva u kvalitetne proprietary alate i istraživanja kroz koje možemo detaljno upoznati gotovo svaku ciljnu skupinu. Tu su i Gemius i IPSOS Puls, pa naravno i Google Consumer Barometer, Analytics i Trends, njihov Data Studio koji odlično vizualizira podatke… Ima načina, samo treba vremena i znanja.
Činjenica je da se prosječni raspon pažnje značajno smanjio tijekom vremena, ali je činjenica i da na još uvijek postoje kampanje koje bilježe opipljive, dobre rezultate. Primjerice, prošle godine smo za FuzeTea radili native specijal na Tportalu koji je zabilježio prosječno zadržavanje od 6:58 minuta po korisniku. U svijetu u kojem, prema Microsoftovom istraživanju, prosječna odrasla osoba može držati pažnju 3 minute, to nije mali uspjeh. No, da bismo takav projekt ostvarili, bilo je potrebno puno vremena, truda i znanja i s klijentove, i s naše, ali i sa strane medija. Dakle, nije da se ne može, bitno je samo pripremati se i biti voljan ići onaj korak više. Uz to, ako je timing krivi, sve dobre poruke ovog svijeta nas neće spasiti.
MM: U agenciji Universal McCann vodiš Online Media odjel i njegov tim od 13 kolega. Šta to praktično znači? Šta je tvoj zadatak u agenciji i kako izgleda jedan tvoj radni dan?
Nina Jocić: To znači da radim sa divnim ljudima s kojima je sve moguće. U selekcijskom procesu jako pazimo na timski fit tako da smo došli do uigranog, motiviranog i stručnog tima koji stalno radi na razvoju i novim prijedlozima. Moja dva ključna zadatka u agenciji su da svom timu osiguram uvjete da se osjećaju ugodno, motivirano i da rade najbolje što mogu te da s kolegama iz drugih timova s kojima radimo budemo uigrani, otvoreni i kreativni. S druge strane, moj zadatak je također osiguravanje da zahtjevi klijenata i agencije budu ispunjeni ili barem argumentirano adaptirani. Interno zadovoljstvo i usklađenost sami za sobom posljedično vuku i najbolju moguću uslugu i odlične rezultate za klijente, a oni onda nose preporuke i nove klijente.
Tipičnog radnog dana nema, ali ima aktivnosti koje se ponavljaju – rad na internim procesima, strategijama, pitchevima, dogovori s medijima… Često s kolegama analiziram trenutno stanje, kako stojimo u odnosu na postavljene ciljeve i na koji bismo način mogli maksimalno optimizirati kampanje. Tu je i sklapanje novih suradnji, istraživanje novih opcija…
MM: Je li ovo tvoj dream job ili više uživaš u tome da prenosiš znanje?
Nina Jocić: Moj dream job je upravo ovo što radim – kombinacija praktičnog rada i prenošenja znanja. Da bih mogla dati kvalitetnu preporuku za poboljšanje rezultata klijenta ili bilo kome od studenata ili kolega na edukacijama prenijeti relevantne i provjerene informacije, moram biti uključena u svakodnevna zbivanja, raditi na strategijama i kampanjama. S obzirom na to da je digitalni marketing jedno od područja koje se nevjerojatno brzo mijenja, nešto što danas navodimo kao primjer uspjeha već za mjesec dana može biti odlična lekcija o greškama, i zato je bitno da nikad ne mislimo da smo sve naučili.
MM: kako pobijediti neznanje i strah koje iz njega proističe?
Nina Jocić: Marie Curie je davno izrekla jednu divnu, svevremensku izjavu koje se čvrsto držim: „Ničega se u životu ne treba bojati, samo treba razumjeti. Sad je vrijeme da počnemo više razumijevati i manje se bojati.“ Vjerujem da, ako u odnosu postoji dovoljno znanja i transparentnosti, razvit će se povjerenje kroz koje se zajedničkim snagama stvaraju odlične kampanje i sjajni rezultati. U ovoj industriji nažalost ego prečesto povlači za sobom želju za ostavljanjem dojma i ne dozvoljava ljudima da otvoreno priznaju da nešto ne znaju ili žele naučiti, i to nas dosta gura unazad. Na svima nama je, bez obzira na godište ili staž, da priznamo kad nešto ne znamo, da budemo voljni učiti i svoje znanje dijeliti. Vjerujem da tu nove generacije mogu stvoriti atmosferu u kojoj ćemo otvorenije tražiti i dijeliti znanje, ali i iskrenije, transparentnije i uspješnije surađivati.
MM: Kako vizioniraš budućnost digitalnog oglašavanja?
Nina Jocić: Budućnost bi nam, korištenjem kvalitetnije analize i sinteze podataka, intenzivnijim korištenjem prediktivne analitike i umjetne inteligencije, trebala osloboditi vrijeme za bavljenje kreativnim aspektom posla, dok bi kratkoročno te tehnologije trebale pomoći u podizanju efikasnosti i isplativosti komunikacije s korisnicima. Medijski gledano, vjerujem da će se, osim dodatnim porastom udjela digitala u ukupnim budžetima, dogoditi i primjetan porast udjela programmatica u digitalnim budžetima. Moguće je da će to u kratkom roku blago podići i produkcijske troškove, obzirom da se broj uređaja na kojima je moguće dosegnuti korisnika u relevantnom trenutku značajno povećao. No, dugoročno bi prilagodba komunikacije već fragmentiranim platformama trebala rezultirati većim ROAS-om i ROI-jem, ali i zadovoljstvom korisnika. Vezano za to, očekujem snažniji razvoj video i native formata koji su već u poodmakloj fazi razvoja, ali po meni još nisu dosegnuli svoj vrhunac.
MM: A komunikacije općenito?
Nina Jocić: Inozemni portali najavljuju dodatno intenziviranje instant komunikacije – Facebook je već najavio spajanje svojih komunikacijskih platformi (facebook Messengera, Instagram Directa i WhatsAppa) pa će svakako biti zanimljivo gledati u kojem će to smjeru pogurati ostale sudionike na tržištu.
Najavljuje se jačanje utjecaja glasovnog pretraživanja (eng. Voice Search), pa čak i upliv auditivnih elemenata u programmatic. To bi, posljedično, trebalo promijeniti i način na koji radimo SEO, no usudila bih se reći da je taj trend za našu regiju još prilično daleko.
MM: Savjetuješ li svojim vršnjacima da ti se pridruže u ovoj industriji ili da pokušaju naći bolji posao?
Nina Jocić: Savjetujem im da uzmu vremena i porade na pronalasku onoga što jesu, što ih istinski zanima i što vole – da budu autentični. Ako to bude u oglašivačkoj industriji, odlično, takvi ljudi najčešće ostvare izvrsne rezultate. Ako ne, opet dobro, dok god rade ono nešto u čemu pronalaze svoju strast i svrhu. Kliše je, ali je i istina – nema boljeg posla od onoga koji iskreno voliš jer ti jedino u njemu za neuspjehe nisu krivi drugi i drugačiji, nego ti sam.
MM: Imaš li slobodnog vremena? Kako ga najradije provodiš?
Nina Jocić: Ovisi o periodu, no trudim se živjeti u ravnoteži. Dosta vremena investiram u pripremu predavanja za kolegije na Bernaysu te za module na Web Marketing akademiji, Mapi znanja i ostalim učilištima, ali u tome zbilja uživam. Uvijek se pojave neki novi zanimljivi slučajevi i drugačiji načini za prenošenje znanja koje studenti cijene pa to nikad nije „bačeno“ vrijeme. Osim toga, trudim se odvojiti vrijeme za ljude koje volim, po mogućnosti u kombinaciji s hranom, putovanjima, prirodom i/ili sportom. Trčanje, joga i planinarenje su mi trenutni favoriti. Kad se ispušem, volim pročitati dobru knjigu.
Originalna objava nalazi se na linku.